کد خبر : 30936

رپورتاژ آگهی؛

پتینه چیست؟ پتینه (Patina) در لغت به معنای کهنگی، زنگار و خوردگی سبز رنگی است که در روی فلز مس ایجاد می‌شود. هنر پتینه یا پتینه‌کاری، هنری با اصالت ایتالیایی و به معنای به‌کارگیری روش‌هایی برای کهنه کردن اجسام،

به گزارش ورنداز :

پتینه چیست؟

پتینه (Patina) در لغت به معنای کهنگی، زنگار و خوردگی سبز رنگی است که در روی فلز مس ایجاد می‌شود. هنر پتینه یا پتینه‌کاری، هنری با اصالت ایتالیایی و به معنای به‌کارگیری روش‌هایی برای کهنه کردن اجسام، اشیا هنری و سطوح مختلف است. در پتینه‌کاری به کمک رنگ‌های پوشاننده، تیره کننده، روشن کننده، مات کننده و متریال‌های دیگر به اشیا و سطوح، حالتی کهنه و آنتیک داده می‌شود.

هنر پتینه با اضافه کردن نقوش رنگی اکثراً بدون الگو، کیفیت جدیدی به فضا، دیوار و ظروف می‌بخشد. هر پتینه کاری برای هر جز از کارش روندی مناسب و متفاوت ابداع می‌کند که تا قبل از دیدن کار پایانی، نمی‌توان تصور کاملی از آن داشت. به این روش آزاد در هنر پتینه، مانور روی سطوح می‌گویند.

پتینه | پتینه کاری

کاربرد هنر پتینه

دو کاربرد رایج در هنر پتینه وجود دارد؛ یکی از آن‌ها کهنه‌نمایی لوازم جدید برای ایجاد سبکی متفاوت و نشان دادن قدیمی بودن لوازم در دکوراسیون فضاهای داخلی و بیرونی است. کاربرد دوم استفاده از روش‌های پتینه‌کاری به عنوان پوشش هنری روی سطح دیوارها در ساختمان است. در این کاربرد از انواع رنگ‌های روغنی، آکریلیک و پلاستیک و انواع متریال‌ها برای ایجاد بافت و سطوح برجسته استفاده می‌شود.

 

 

سبک‌های هنر پتینه

 دسته‌بندی اصلی هنر پتینه دو سبک کلاسیک و مدرن است. پتینه‌کاری کلاسیک چه بر روی دیوار و چه بر روی اشیابرای ایجاد حالت کهنه انجام می‌شود. شما به‌راحتی می‌توانید با استفاده از روغن مخصوص شاپون یا شاپان، به سطوح بسیاری از اجسام در منزل، نمایی کهنه بدهید. برخی از روش‌های دیگر در سبک پتینه کلاسیک عبارتند از:

استفاده از سطوح برجسته با نمای سنگ در فضاهای داخلی

ایجاد نقوش آجر با رنگ روی دیوار

ایجاد نقش ترک خوردگی با رنگ، روی دیوار

ایجاد طرح چوب با رنگ روی دیوار یا سطوح وسایل منزل

استفاده از ورق طلا یا طلایی‌رنگ بر روی سطوح مختلف

ایجاد بافت روی دیوار و سطوح مختلف

استفاده از نقوش فرشته و گل و بوته در معماری داخلی

پتینه‌کاری مدرن طیف وسیعی از روش‌ها را دربرمی‌گیرد. پیشرفت فناوری و روش‌ها در معماری نوین باعث ابداع سبک‌های مختلفی با استفاده از متریال‌های مختلف شده است. در این سبک از هنر پتینه تمرکز هنرمندان پتینه‌کار میتوانند با سلیقه ی خود روشها جدیدی را در کار ابداع کنند و تنوع ایجاد کنند.

 

 

پتینه | پتینه دیوار

معرفی بهترین طرح‌های پتینه

چند طرح و تکنیک در پتینه را معرفی می‌کنیم که بسیار پرطرفدار هستند

طرح آمبره در پتینه کاری

طرح آمبره را می‌توان جزو ترندترین تکنیک‌های هنری در همه شاخه‌های هنرهای تجسمی دانست. در پتینه، به کارگیری آمبره یعنی ایجاد تدریجی یک تناژ با رنگ‌های دلخواه. در این تکنیک از هر طیف رنگی که دوست دارید می‌توانید تنالیته بسازید. پتینه آمبره را می‌توان با سرعت انجام داد و برای هر فضا از رنگ‌های موجود در آن یا رنگ‌هایی که کمبودشان حس می‌شود می‌توان استفاده کرد تا فضا را متعادل کرد. در تکنیک آمبره می‌توانید از یک رنگ، چندین تنالیته ساخته و پتینه کنید و یا از رنگ‌های گرم به سرد یا برعکس رفته و تناژی که دوست دارید بسازید.

پتینه | پتینه کاری | شابلون

بافت برجسته و نما چوب

 بافت برجسته و نما چوب هر دو در بیشتر پتینه‌های دیواری به خصوص در آشپزخانه، رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌ها کاربرد دارند.

پتینه روغنی

 بافت این نوع پتینه کاری توسط مواد روغنی اجرا میشوند وقدمتی دیرینه دارند و قابلیت شستشو دارند . پتینه روغنی در سه نوع براق ، نیمه براق و نیمه مات انجام میشود که براق آن مخصوصا کار روی چوب است ، نیمه براق آن و نیمه مات برای هرنوع سطحی قابل اجرا میباشد .

کپی کردن با شابلون استنسیل

استنسیل با استفاده از مواد رنگی و برجسته می‌تواند جلوه‌های بصری مدرن و جدیدی ایجاد کند. کپی کردن با شابلون استنسیل پتینه را سرعت می‌دهد و به هنرمند کمک میکند که کار را بهتر و زودتر انجام بدهد. . بدون ساخت شابلون و پتینه استنسیل نمی‌توان دیوارها و سقف‌های بزرگ را درزمان مشخصی اجرا کرد.

پتینه نما آجر

پتینه نما آجر یک تکنیک پرکابرد است که فضای خانه را تغییر داده و بهتر می‌کند. یک پتینه نما آجر در دیوارها و نقاطی از خانه که امکان به کار بردن آجر واقعی نیست می‌تواند نمایی آجری را خلق کند، بدون آنکه نگران مشکلات بنایی داخلی باشید.

مزایای پتینه کاری:

  1. قابلیت اجرا بر روی سطوح مختلف 
  2. کثیف نشدن و عدم جذب گرد و غبار زود هنگام
  3. قابلیت شست و شو و ضد آب بودن بافت پتینه
  4. زیبایی منحصربه فرد و چشم نواز
  5. افزایش نشاط و انگیزه در فضا
  6. پایداری بالا و امکان ترمیم آن در دراز مدت
  7. مقرون به صرفه و دارای قیمتی مناسب
  8. دانشین بودن و داشتن حس زنده تر نسبت به کاغذدیواری و رنگهای ساده
  9. پوشش دادن هرنوع خرابی و ناهمواری در دیوار و سایر بخش ها
  10. سرعت عمل بالا در اجرای طرح پتینه
  11. قابلیت هماهنگی با سایر المان های محیط
  12. اجرای سریع و آسان

انواع روش‌ها و تکنیک‌های پتینه‌کاری

 هنر پتینه به‌دلیل تنوع بالای محصولات تولیدی و ایجاد نقوش مختلف با متریال‌های متعدد، امکان سفارشی‌سازی بالایی دارد و بسیار پرطرفدار است؛ به‌همین دلیل طیف گسترده‌ای از سلیقه‌ها را پوشش می‌دهد. در ادامه با برخی از روش‌ها و تکنیک‌های هنر پتینه آشنا می‌شویم.

تکنیک بافت پتینه

تکنیک بافت پتینه شامل ایجاد نقوش برجسته همراه با رنگ است. متریال و رنگ‌های به کار رفته در این روش نامحدود هستند و تنوع در مواد باعث تنوع در طرحها و نقوش میشود. هنرمند پتینه کار با استفاده از بافت برجسته می‌توانند هر حس و سبکی که می‌پسندید را به فضای شما بیاورد. تکنیک‌های برجسته پتینه از نزدیک بسیار جذاب هستند و وجودشان فضای شما را از دل‌زدگی و تکرار خلاص می‌کند. در پتینه بافت، هر کدام از نقوش برجسته منحصر به فرد بوده و تکراری نیستند.

پتینه نما سنگ

اجرای پتینه کاری طرح سنگ شامل ظرح های مرمر ، ماربل و سنگ بوک مچ میباشد که برای تغییر درون ساختمان بر روی ستون ها و دیوارهای بخش ای مختلف استفاده میشوند . ممکن است با مشاهده ی دیواری که شکل ظاهری آن سنگ است گمان کنید که واقعا سنگ واقعی در ساخت آن به کار رفته است در حالی که از هنر پتینه کاری استفاده شده است . پتینه نما سنگ مقرون به صرفه و متنوع است. سنگ‌های امپرادور، مرمر ایتالیایی، ورده و تراورتن را نمی‌توان با هزینه کم به هر ساختمانی اضافه کرد ولی پتینه سنگ را می‌توان! چون با هنر پتینه میتوان طرح این نوع سنگهارا به راحتی روی نما کشیدواین تکنیک هنوز کاربرد داشته و منسوخ نشده است.

سایت هنرکده نیوشا از بهترین سایت های آموزش ساخت قالب سیلیکونی و اکسسوری سنگی در ایران می باشد. امروزه سایت های آموزشی زیادی همانند سون لرن، فرادرس، سایت هنری، زومیت، هنرکده نیوشا، همیار وردپرس و نی نی سایت هستند که می توان گفت در در تمام حوزهای آموزشی مانند هنری،درسی،آموزش ساخت اکسسوری،آموزش اخت قالب سیلیکونی و سایر موارد آموزشی فعالیت دارند و جزء بهترین ها می باشند. در دوره آموزش جامع هنرکده نیوشا شما عزیزان تمام مهارت های لازم برای تبدیل شدن به یک تولید کننده حرفه ای انواع لوازم تزئینی و قالبهای سیلیکونی دو بعدی و سه بعدی را می آموزید.تمام نکات و روش های لازم را برای ساخت و تولید این وسایل را می آموزید و تبدیل به فرد بسیار حرفه ای و خلاق می شوید که علاوه بر ساخت وسایلی مانند جاکلیدی،تابلوی دکوراتیو و.. می توانید طرح های جدیدی براساس علایق خود بسازید (میتوانید قالب سیلیکون هر چیزی را بسازید و بعد از آن در طرح ها و وسایل تزئینی خود استفاده کنید).انواع لوازم تزئینی مانند جاکلیدی،دیوارکوب،تابلوی دکوراتیو،انواع استندها و انواع گیفت های مراسمات و..که ساخته شده اند با پودر سنگ ترک و قالبهای سیلیکونی بخاطر خاص و شیک بودن و همچنین قیمت مناسبی که این محصولات نسبت به سایر لوازم تزئینی مانند رزین و… دارند میتواند شما را به درآمدهای بسیار بالا برساند اگر به صورت حرفه ای ساخت این وسایل را آموزش دیده باشید.

 

منبع: سایت آموزشی هنرکده نیوشا |www.nioshamoild.ir

 

 

ارسال نظر

آنچه دیگران میخوانند :
تبلیغات متنی