کد خبر : 30493

رفع مخاطرات آتش سوزی

امروزه رفع مخاطرات ناشی از آتش سوزی، به عنوان یکی از بزرگ ترین دغدغه های صاحبین مشاغل و کسب و کارها مطرح می باشد. از طرفی الزامات و مقررات سازمان هایی نظیر نظام مهندسی، سازمان آتش نشانی و خدمات شهری مالکان را ملزم به داشتن تاییدیه های مربوطه بابت دریافت پایان کار و مجوزهای ساختمانی می نمایند. لذا انتخاب یک سیستم اعلام و اطفای حریق بایستی با دقت و حساسیت صورت پذیرد.

به گزارش ورنداز :

 رفع مخاطرات ناشی از آتش سوزی

امروزه رفع مخاطرات ناشی از آتش سوزی، به عنوان یکی از بزرگ ترین دغدغه های صاحبین مشاغل و کسب و کارها مطرح می باشد. از طرفی الزامات و مقررات سازمان هایی نظیر نظام مهندسی، سازمان آتش نشانی و خدمات شهری مالکان را ملزم به داشتن تاییدیه های مربوطه بابت دریافت پایان کار و مجوزهای ساختمانی می نمایند. لذا انتخاب یک سیستم اعلام و اطفای حریق بایستی با دقت و حساسیت صورت پذیرد.

fire-protection-system

 

6 روش جهت انتخاب یک سیستم اعلام و اطفای حریق مناسب

 

در انتخاب یک سیستم مناسب مولفه های مختلفی باید مد نظر قرار گیرد که در ادامه به شرح آنها می پردازیم.در انتخاب یک سیستم مناسب مولفه های مختلفی باید مد نظر قرار گیرد که در ادامه به شرح آنها می پردازیم.

 

1-نوع سیستم اعلام و اطفای حریق

 

2-برند سیستم اعلام و اطفای حریق

3-قیمت سیستم اعلام و اطفای حریق

 

4-شرکت ارایه دهنده سیستم اعلام و اطفای حریق

5-مشاور خرید سیستم اعلام و اطفای حریق

 

6-نگهداری سیستم اعلام و اطفای حریق

1) نوع سیستم اعلام و اطفای حریق

مهمترین قدم جهت شناسایی روش مناسب جهت مواجه و مهار آتش، کشف نقاط پر خطر، میزان ریسک آنها، نوع کاربری و از همه مهم تر ابعاد فضا می باشد. به عنوان مثال روش اطفای حریقی که مناسب ساختمان های مسکونی است برای حفاظت از دیتاسنترها (مرکز داده) نمی تواند کارکرد خوبی داشته باشد. یا مثلا وقتی صحبت از تجهیز یک ساختمان مسکونی کوچک توسط یک سیستم اعلام حریق متعارف است که نیازهای این فضا را به طور قابل قبولی پوشش می دهد، چه نیازی به تهیه سیستم اعلام حریق آدرس پذیر است. لذا شناسایی نیازها و توقعاتی که از سیستم اعلام و یا اطفای حریق داریم، به انتخاب یک سیستم مناسب کمک می کند. با انتخاب مناسب و هزینه صحیح می توان بهترین عملکرد را از سیستم دریافت نماییم.

Fire Alarm & Extinguishing

 

2) برند سیستم اعلام و اطفای حریق

 

انتخاب از بین هزاران برند که امروزه محصولات اعلام و اطفای را تولید و ارایه می کنند، انتخاب را پیچیده می کند. ولی دو مساله اساسی در انتخاب برند مطرح است. اول حضور آن برند و شماره قطعه های سیستم در لیست تجهیزات مورد تایید سازمان آتش نشانی اهمیت دارد. و دوم استانداردها و تاییدیه هایی که محصول مورد نظر دریافت کرده است. به عنوان مثال مراجعی مانند UL، FM، LPCB از معتبرترین مراجع ارایه دهنده تاییدیه ها در جهان بشمار می آیند. در داخل کشور هم سازمان ملی استاندارد ایران صحه گذاری بر محصولات را به عهده دارد. دریافت گواهی اصالت کالا یکی از مهمترین مراحل تکمیل پرونده محسوب می شود.

3) قیمت سیستم اعلام و اطفای حریق

 

قیمت سیستم ها در انتخاب آنها تاثیر بسزایی دارد. امروزه با توجه به پیشرفت هایی که در عرصه تولیدات داخلی، حمایت از تولیدکنندگان و قیمت رقابتی محصولات حوزه های آتش نشانی با نمونه های خارجی انجام شده است، خرید از محصولات ایرانی در اولویت قرار گرفته است. قیمت تجهیزات اعلام و اطفا بسیار متنوع بوده که جهت انتخاب بهتر نیاز است از مشاوره یک کارشناس خبره جهت انتخاب کمک گرفت.

 

4) شرکت ارایه دهنده سیستم اعلام و اطفای حریق

 

انتخاب شرکتی که خدمات طراحی، نصب، اجرا و راه اندازی سیستم های اعلام و اطفای حریق را برعهده میگیرد به اندازه انتخاب آن محصول اهمیت دارد. در نظر بگیرید شما بهترین محصول را برای سیستم خود خریداری نموده اید ولی از شرکتی که توانایی نصب صحیح و اصولی آنرا ندارد، عملا این سیستم کارآمد نخواهد بود. سازمان آتش نشانی علاوه بر لیست تجهیزات، اقدام به ارزیابی و تعیین صلاحیت پیمانکاران و مجریان سیستم های ایمنی نموده و فهرستی بروز شده از شرکت های مورد تایید خود را منتشر می نماید. لذا پیشنهاد می شود حتما جهت انتخاب شرکت ارایه دهنده خدمات اعلام و اطفای حریق به این لیست مراجعه نمایید.5) مشاور خرید سیستم اعلام و اطفای حریق

در بسیاری از پروژه ها جهت تهیه یک سیستم اعلام یا اطفای حریق از یک مشاور به عنوان یک راهنمای متخصص که بتواند به انجام مراحل پروژه و انتخاب پیمانکار نظارت داشته باشد، کمک گرفته می شود. این مشاور باید خبره بوده و تسلط کافی بر انواع روش های اعلام و اطفای حریق داشته باشد تا بتواند در راستای انتخاب هرچه بهتر یک سیستم کارآمد، به پروژه یاری رسانده و در نهایت سیستم را از پیمانکار نصب تحویل گیرد.

ssa

6) نگهداری سیستم اعلام و اطفای حریق

تمامی پنج مورد بالا در انتخاب یک سیستم مناسب اهمیت فراوانی دارد. ولی متاسفانه موضوعی که بعضا مورد غفلت واقع می شود، حفظ پایداری سیستم ها می باشند. این معضل در سیستم های اعلام حریق بیشتر دیده میشود. چرا که معمولا مشاهده می شود با اولین خطای سیستم یا بروز هشدار کاذب کل سیستم از مدار خارج می شود. در مورد سیستم های اطفا عدم نگهداری سیستم میتواند منجر به فاجعه گردد. فرض کنیم بهترین و گرانترین سیستم اطفای حریق برای محافظت از افراد و دارایی هایمان را خریداری کرده ایم ولی به علت عدم نگهداری صحیح از آن سیستم در زمان وقوع آتش سیستم عمل نمیکند.

به دلایل مطرح شده همانطور که تمامی قدم های توصیف شده در پنج بند بالا مهم اند، انتخاب یک پیمانکار جهت سپردن مسئولیت بازدید دوره ای، سرویس، رفع عیب و نگهداری از سیستم های امنیتی اهمیت دارد.شرکت نیرو توسعه آتی نگر (NTAN) یکی از شرکت هایی است که با دو دهه فعالیت مستمر در زمینه ی طراحی، تامین، اجرا، راه اندازی و نگهداری از انواع سیستم های اعلام و اطفای حریق توانسته گام های موثری را در راستای ارتقا فرهنگ ایمنی کشور بردارد. دریافت رضایتنامه های متعدد از کارفرمایان صنایع مختلف گواه این امر می باشد. کیفیت ارائه این خدمات توسط این شرکت موجب گردیده شرکت بهینه سازی مصرف سوخت با انعقاد قراردادی مشاوره بخش ایمنی و آتش نشانی ساختمانهای خود را به شرکت نیرو توسعه آتی نگر واگذار نماید.

 

ارسال نظر

آنچه دیگران میخوانند :
تبلیغات متنی