کد خبر : 30703

رپورتاژ آگهی؛

فرق ایمپلنت و دندان مصنوعی در چیست؟ در هر دوی این روش‌ها دندان‌هایی مشابه با دندان‌های طبیعی برای بیمار ایجاد می‌شوند که می‌توانند جای خالی دندان‌های از دست رفته را پر کنند اما این دو روش از نظر ساختاری و عملکردی و همچنین ظاهری تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند که در ادامه این تفاوت‌ها را عنوان می‌کنیم.

به گزارش ورنداز :

هنگامی که افراد یک یا چند دندان خود را از دست می‌دهند باید خیلی سریع به فکر ترمیم و جایگزین کردن آن باشند زیرا خالی ماندن جای دندان روی لثه و فک باعث می‌شود تا بافت لثه و استخوان فک تحلیل رفته و به نوعی تغییر ساختار دهد یا اینکه دندان‌های مجاور حرکت کنند و جای دندان خالی را پر کنند که در این صورت دندان‌ها شکل نامرتبی خواهند گرفت. پس برای رفع این مشکلات می‌توان از روش‌های ترمیمی دندانپزشکی نظیر ایمپلنت و دندان مصنوعی استفاده کرد. حال فرق ایمپلنت و دندان مصنوعی در چیست؟ در هر دوی این روش‌ها دندان‌هایی مشابه با دندان‌های طبیعی برای بیمار ایجاد می‌شوند که می‌توانند جای خالی دندان‌های از دست رفته را پر کنند اما این دو روش از نظر ساختاری و عملکردی و همچنین ظاهری تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند که در ادامه این تفاوت‌ها را عنوان می‌کنیم.

فرق ایمپلنت و دندان مصنوعی

معرفی ایمپلنت دندان

ایمپلنت‌ها به دو صورت ثابت و متحرک قابل اجرا هستند. برای اجرای ایمپلنت باید فیکسچرها و پایه‌هایی درون استخوان فک قرار داده شوند تا پروتز مورد نظر به صورت محکم و دائمی در جای خود قرار بگیرد و هنگام جویدن یا غذا خوردن از دهان خارج نشود و در نهایت پس از قرارگیری پایه یا فیکسچر درون استخوان فک تاج و روکش روی ایمپلنت قرار می‌گیرد. از ایمپلنت می‌توان برای پر کردن جای خالی یک دندان یا کلیه دندان‌ها استفاده کرد.

معرفی دندان مصنوعی

دندان مصنوعی ( denture ) برخلاف ایمپلنت دندان احتیاجی به جراحی و برش لثه و قرار دادن پایه ندارد. دندان‌های مصنوعی دارای پایه‌ای لثه‌ای متناسب با قوس فک هستند که از طریق قالب گیری برای فک بالا و پایین طراحی می‌شوند.

تفاوت نحوه انجام ایمپلنت و دندان مصنوعی

برای جایگذاری و قرار گرفتن ایمپلنت دندان از یک پایه و فیکسچر تیتانیومی که به استخوان فک جوش می‌خورد استفاده می‌شود اما در ساخت و اجرای دندان مصنوعی پروتز مورد نظر روی لثه چفت می‌شود به همین دلیل می‌توان گفت یکی از تفاوت‌های ایمپلنت با دندان مصنوعی استحکام بالای ایمپلنت نسبت به دندان مصنوعی است. به عبارتی برای قرار دادن پایه ایمپلنت احتیاج به جراحی خواهد بود که در این جراحی از بی‌حسی استفاده می‌گردد و بیمار درد خاصی را تجربه نخواهد کرد اما در دندان مصنوعی احتیاج به جراحی و ایجاد برش و شکاف یا تزریق بی‌حسی نیست.

طول عمر ایمپلنت و دندان مصنوعی

میزان ماندگاری و طول عمر ایمپلنت و دندان مصنوعی یکی دیگر از تفاوت‌های ایمپلنت با دندان مصنوعی است. ساختار ایمپلنت‌ها به نحوی است که در صورت نگهداری صحیح و اجرای اصولی آن تا ۲۰ سال ماندگاری دارند در صورتی که دندان مصنوعی طول عمری بین ۷ الی ۱۰ سال دارد.

فرق ایمپلنت و دندان مصنوعی از نظر ظاهری

با توجه به اینکه ایمپلنت‌ها از ریشه شکل می‌گیرند در نتیجه هماهنگی بهتری با سایر دندان‌ها خواهند داشت و ظاهری طبیعی‌تر و یکدست‌تر ارائه می‌دهند، در نتیجه اگر به دنبال این هستید که دندان‌های از دست رفته خود را به شکلی طبیعی و در عین حال زیبا احیا کنید ایمپلنت دندان بهتر از دندان مصنوعی خواهد بود. با این حال باید توجه داشته باشید که شرایط و وضعیت دهان و دندان شما در انتخاب ایمپلنت یا دندان مصنوعی موثر خواهد بود.

تفاوت طول دوره درمان ایمپلنت با دندان مصنوعی

با توجه به اینکه برای اجرای ایمپلنت باید لثه شکافته شود و پایه‌ها درون استخوان فک جایگذاری گردند، در نتیجه التیام یافتن لثه و جوش خوردن استخوان فک با پایه ایمپلنت به چند ماه زمان احتیاج خواهد داشت تا پس از آن تاج و روکش نهایی روی ایمپلنت قرار گیرد. البته می‌توان در این مدت چند ماهه از روکش‌های موقت یا فوری برای حفظ ظاهر ایمپلنت استفاده کرد اما کلیه مراحل ساخت دندان مصنوعی طی مدت یک هفته قابل انجام خواهد بود.

تفاوت طول دوره درمان ایمپلنت با دندان مصنوعی

تفاوت کاربرد ایمپلنت دندان با دندان مصنوعی

یکی از کاربردهای ایمپلنت دندان این است که سلامت استخوان فک و بافت لثه را تضمین می‌کند و از تحلیل آن‌ها جلوگیری به عمل می‌آورد در صورتی که دندان‌های مصنوعی فاقد این کاربرد هستند و در دراز مدت ممکن است تحلیل استخوان فک و بافت لثه را به دنبال داشته باشند. همچنین با توجه به اینکه پایه‌های ایمپلنت به صورت ریشه دندان طبیعی درون استخوان فک قرار می‌گیرند، در نتیجه حین خوردن و صحبت کردن بیمار لق شدن دندان‌ها را حس نخواهد کرد اما دندان‌های مصنوعی تنها روی لثه قرار می‌گیرند به همین دلیل ممکن است با تحلیل رفتن بافت لثه هنگام غذا خوردن یا صحبت کردن بیمار احساس کند که دندان لق شده است و در نتیجه در تکلم یا غذا خوردن او اختلال ایجاد شود.

تفاوت نحوه نگهداری ایمپلنت با دندان مصنوعی

ایمپلنت‌ها کاملاً مشابه دندان‌های طبیعی هستند و برای مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن آن‌ها باید مشابه با دندان‌های طبیعی عمل کرد اما دندان‌های مصنوعی قابلیت خارج کردن از دهان را دارند و برای مسواک زدن آن‌ها می‌توان آن‌ها را از دهان خارج کرد و همچنین شب‌ها آن‌ها را درون مایع ضدعفونی کننده قرار داد.

کاندیداهای مناسب برای انجام ایمپلنت و دندان مصنوعی

برای انجام ایمپلنت دندان باید حتماً با دندانپزشک متخصص مشورت کنید و آزمایشات خاصی را انجام دهید تا وضعیت جسمانی شما مورد تایید قرار گیرد زیرا برخی از بیماری‌ها و مشکلات مانند پوکی استخوان دیابت و یا انجام اشعه درمانی انجام ایمپلنت را با مشکل مواجه می‌سازد، در نتیجه افرادی که این مشکلات را دارند با نظر دندانپزشک متخصص می‌توانند به جای کاشت ایمپلنت از دندان مصنوعی استفاده کنند.

تفاوت هزینه ایمپلنت و دندان مصنوعی

فرق ایمپلنت و دندان مصنوعی تنها به این موارد محدود نمی‌شود و هزینه‌ و تعرفه این دو روش نیز با یکدیگر متفاوت هستند. از آن‌جایی که برای کاشت ایمپلنت احتیاج به تجهیزات ویژه و حساسیت‌های خاصی است و ایمپلنت دندان مزایای بیشتری نسبت به دندان مصنوعی دارد، در نتیجه باید گفت که هزینه ایمپلنت بیشتر از دندان مصنوعی خواهد بود.

نتیجه‌گیری

ما در این مقاله فرق ایمپلنت با دندان مصنوعی را از کلیه جهات مورد بررسی قرار دادیم اما برای اینکه بین این دو روش یکی از آن‌ها را انتخاب کنید باید مورد معاینه دندانپزشک متخصص قرار بگیرید تا بهترین گزینه با کارایی دلخواه شما برای‌تان در نظر گرفته شود.

ارسال نظر

آنچه دیگران میخوانند :
تبلیغات متنی